Sew Challenge 2018 - Part II

Opnieuw een sew challenge, wederom door Davina georganiseerd. Ik vind dit concept superleuk. Het creatief omspringen met een aantal criteria doen me uit mijn comfortzone treden. Leerrijk en uitdagend, maar dit jaar enorm moeilijk om de deathlines te halen. Het ligt niet aan mijn startmoment, wel aan wat ik allemaal op de weg tegen kom. Het knippen gebeurt meestal een week of drie op voorhand. Mezelf hoog houdende dat ik drie dagen later aan het stikwerk zal beginnen schakel ik nog even over op een ander, makkelijker, project. Om een week later mezelf eraan te herinneren dat ik vier dagen terug had moeten beginnen aan de sewchallenge. Nog steeds een week op voorhand is mijn project bijna klaar. Nog wat afwerking, de laatste steekjes en daar gooien vaak de kinderen, het huishouden, werk, ... roet in het eten. De afwerking die ik als 'zo gepiept' beschouw draait meestal anders uit (zie de vorige challenge). Ook deze keer botste ik op wat problemen in het 'zo gepiept' stadium.

Van Margot, een dame van de girls in uniform, kreeg ik volgende criteria:
  • een stofje uit je voorraad
  • selfish sewing
  • een tas

Criteria één en twee kon ik onmiddellijk afvinken. Selfish sewing, een beter criterium bestaat niet :) De stoffenvoorraad, die moet slinken. Check dus! Nu wil het toeval net dat ik in een periode waarin ik me voornam om eigen handtassen te maken eens een aantal canvassen, kurk en nepleer aankocht.
De stoffen zijn er gekomen... de handtassen niet.

Margot gaf me dat noodzakelijk zetje om mijn lang vergeten voornemen te realiseren. Maar dat ging niet zonder slag of stoot.

Ik koos voor 'de Paulien' uit Mijn Tas. Stijlvol, zonder al te veel delen. Ideaal!


Kurk en nepleer, deze combinatie was in mijn ogen perfect. De combinatie koos ik goed, al zeg ik het zelf. Het knippen ging als vanzelf, net zoals de binnen en buitentas ineen zetten. Tot het 'zo gepiept' stuk. In dit verhaal houdt dit de bodem en het in elkaar naaien in.

Op een veel te late avond vocht ik met de bodem. Het leek maar niet te passen. De stylevil die ik als versteviging gebruikt heb zat me meer in de weg en bevorderde het naaiproces alles behalve. Op diezelfde late avond waarin ik de bodem er met vijandig stikwerk in de tas had geforceerd, bleek dat de tas scheef stond. Eveneens op die avond bleek ook mijn D-ring aan de verkeerde kant te hangen en het lint aan de musketonhaak veel te lang. Balen!
Omdat de avond al lang gevallen was en mijn vertroebelde geest het me niet meer toeliet om helder te denken liet ik de tas voor wat het was en zocht ik mijn warme dons op.


De dag voor de challenge diepte ik zuchtend mijn tornmes op en maakte de bodem los. Een nieuw onderstuk werd geknipt en correct aangezet. De correctie van de twee linten werd feilloos doorgevoerd.

Klaar was het. Het is niet wat Elysanna & Flinn voor ogen hadden, maar de tas is bruikbaar en ik vind ze mooi. Missie geslaagd dus.




De andere deelnemers van de challenge die vandaag hun projectjes moeten klaar hebben:
Vlijtig liesje Querida Noxeema en Just Delphine

Reacties

  1. oefening baart kunst dus de volgende zal (hopelijk ;-) ) veel vlotter gaan, intussen heb je er wel een toffe tas bij en wat stofjes minder in je voorraad, hoera!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jeps, win-win. Ik hoop inderdaad op het leren uit fouten en het vervlotten van het volgende tasproject!

      Verwijderen
  2. Ik heb altijd zeer veel bewondering voor tassennaaisters. Ik heb nog meer bewondering voor niet-tassennaaisters die het aandurven om met kurkleer en dergelijke aan de slag te gaan. Challenge zeer zeker geslaagd

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je geworstel is niet te zien aan het eindresultaat. Prachtige en zeker draagbare tas. (Lieve van Girls in Uniform)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk eindresultaat! Een zeer bruikbare tas, die je met nog meer liefde zal dragen omdat je weet dat het niet steeds van een leien dakje liep.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ondertussen een paar dagen in gebruik en inderdaad heel tevreden van

      Verwijderen
  5. Mooie combinatie van materialen en kleuren en ook knap dat je je aan een tas waagt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze combinatie zat al lang in mijn hoofd. Zo blij dat ik eindelijk de sprong gewaagd heb :)

      Verwijderen
  6. Tassen naaien is idd geen sinecure. Ik vloek er altijd serieus op, maar de voldoening is zo groot dat ik het elke keer opnieuw voel kriebelen. Dat jij dat ‘zo efkes’ de avond voor de deadline in elkaar zette is op zich al een geslaagde challenge! En hij is echt wel mooi hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. daar volg ik je volledig in! Ik hoop dat ik de volgende niet zo lang meer laat liggen.

      Verwijderen
  7. Zeer mooi! Lijkt me nog een prakt tas ook. Geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben alvast fan! Super leuke combo.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts