De (moes)tuin anno 2017 - me time

Vorig jaar startte ik met mijn moestuin.

Voor een eerste poging tot landbouwen vond ik het wel geslaagd. Bieten, rapen, boontjes, pompoen, courgette, pastinaak, groene en rodekool, snijbiet en spruiten vulden tijdens de zomer en herfst ons bord.

Na de laatste oogst bemestte ik mijn land veelvuldig met compost en mulchte het op de wijze van Mme Zsa Zsa. Het volgende jaar konden de broccoli en bloemkool er alleen maar beter van worden want deze weigerden te groeien in de zomer van 2016.
Dit jaar ziet het er beter uit:


 











De eerste 'grote' oogst gebeurde recent:




Omdat ook mijn tomaten het lieten afweten door de veelvuldige regenbuien van juni 2016 zocht ik naar een oplossing. Voor een appel en een ei kochten we de bogen van een tunnelserre. Ze zijn niet in de beste staat, maar ze doen dienst. Zeker de moeite voor zo eerste poging serre-landbouw. Mijn man beklede het met - iets te goedkope - plastiek. Ze staat en ze doet dienst. Volgend jaar wil ik graag investeren in een sterkere plastiek. Liefst eentje die gemaakt is om als tunnelserre dienst te doen. Zodoende moet ik niet bij iedere winderige dag vrezen dat mijn serre de benen neemt naar de buurvrouw.

In alle peis en vree groeien er tomaten, paprikas, komkommers, augurken, bataat en sojabonen. Ik ben benieuwd!






Nog recenter kregen we er nog vier vriendjes bij. Vier konijnen kregen een huisje in de tuin nadat mijn nichtje ze vond, achtergelaten. Gedropt door hun baasjes in een grien gebied. Ze vond nog meer konijnen, wellicht werden ze gedropt door de eigenaars omdat ze voor teveel nakomelingen zorgden. Ze overleefden niet allemaal. Sommigen werden ziek toen ze terug gevangen werden. Anderen vielen ten prooi aan roofdieren.

Mr. Mimaloki maakte een kot en zij namen hun intrek.






Deze schatjes mogen nu bij ons wonen. Meet Bas, Flor, Stan en Nell (die verstopt zich maar al te graag).



Van al dit wordt ik nu eens écht gelukkig se!



Reacties

  1. Waw,respect voor zoveel succes in je moestuin! Ook dit jaar weer een overvloedige oogst gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts