Tutorial zomertop

Omdat vele vrouwen zich eveneens willen hullen in dit zomerse en vrouwelijke topje deel ik met jullie mijn werkbeschrijving. Geen printbaar patroon. Je moet zelf aan de slag.



De afmetingen zijn voorzien voor mijn maatje 36. Jouw afmetingen kan je best nagaan op een goed zittend t-shirt. Zorg wel dat het bovenstuk en het onderstuk even breed zijn, dan heb je geen problemen om deze op elkaar te laten aansluiten.

Toeval of niet, ik vertrok van mijn taillemaat, zijnde 74 cm. Zoals je hieronder kan zien hebben zowel het bovenstuk als het onderstuk een omtrek van 74 cm. 

Nodig (naadwaarde is hier niet inbegrepen):



Je kan de top ook maken zonder schouderbandjes. Let er dan wel op dat je het bovenstuk voldoende strak laat aanspannen, noodzakelijk om de top omhoog te houden.

Hoe ga je te werk?

  1. Naai de zijnaad/zijnaden van het het bovenstuk dicht. Indien je slechts één zijnaad hebt komt deze aan je linkerkant.
  2. Strijk het bovenstuk dubbel, slechte kanten op elkaar OF Strijk aan de bovenkant een zoom in de top en stik vast.

    Dubbel gevouwen


    Met zoom bovenaan

       

        OPTIE  - gefronsd bovenstuk

       
        Als je dit niet wil ga je gewoon verder met stap 6.
  3. Rimpel het bovenstuk op middenvoor. Naai hiervoor twee rimpeldraden van 7 cm op MV.
  4. Naai het biesje van 14 cm tunnegewijs of biasgewijs op elkaar (1 cm breed)
  5. Vouw het biesje rond het bovenstuk, op MV. Beide uiteindes naar beneden. Naai voorlopig even vast.
  6. Naai beide onderstukken met de goede kanten op elkaar.
  7. Schuif het boven en onderstuk met de goede kanten op elkaar. Let erop dat de zijnaad/zijnaden op elkaar aansluiten.
  8. Naai vast.
  9. Zoom de onderkant van de top.


        OPTIE - schouderbandjes

        Indien je geen schouderbandjes wil kan je deze stappen gewoon laten vallen en ben je klaar.
  10. Naai de twee schouderbandjes biasgewijs of tunnelgewijs (1,5 cm breed).
  11. Zet ze op het voorpand vast op 11 cm van de zijnaad. Aan het achterpand op 12 cm.

Ik hoop dat jullie hiermee aan de slag kunnen. Als er iets onduidelijk help ik jullie graag op weg. 
Hou me op de hoogte van jullie creaties! Ik ben benieuwd!






Reacties

  1. Oh zo lief van je! Ziet er idd niet al te moeilijk uit! Het blijft een drempel om iets te maken voor jezelf... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel! Deze wil ik ook wel eens voor mezelf uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wil ermee aan de slag, maar ik zie het verschil niet tussen versie 1 en 2 van je vorige post. En kan je deze opties even verduidelijken? Welke versie krijg je met welke optie? :) Ik wil zoals jouw rode eentje maken :p

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij de rode versie is het bovenstuk volledig gedubbeld, afmeting van 74 op 28. Dubbel geplooid in de breedte waardoor het bovenstuk 14 cm lang wordt. Bij de rode versie werd er gerimpeld en een biesje over het rimpelstukje gezet én de schouderbandjes ook natuurlijk. Enkel bij de derde versie, het kleedje, rimpelde ik niet en plooide ik geen biesje er over waardoor het bovenstuk gewoon recht blijft.

      Bij versie twee had ik niet genoeg stof om volledig te dubbelen en werkte ik gewoon met een grote zoom (of omslag) bovenaan.

      Begrijp je wat ik hiermee bedoel?

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts