Gedeelde pampermand

Iedere moeder zal dit wel (her)kennen:
Meermaals per dag kijk ik het huis rond en zie ik overal chaos. Vervelend, want ik heb de natuurlijke neiging om zenuwachtig te worden van teveel chaos. Ik neig eerder naar structuur en overzicht. Een hele opgave met drie kinderen in huis.

Gelukkig - je moet de kleine dingen zien - heeft ook de chaos een zekere structuur. In de ochtend zijn het de bekers en de borden, de gemorste melk en de kruimels op de vloer. Een pantoffel in de gang, een andere in de keuken, pyjama's op de grond en verlaten speelgoed her en der. Ook in de vroege avond is er een vaste chaos, eigen aan de twee oudsten. Wederom het speelgoed dat we vergaten op te ruimen, vuile bekers op het aanrecht, sokken op de grond. Ook mama en papa hebben dan aandeel in de wanorde: de vuile vaat dat de afwasmachine niet bereikte, het fornuis met verse gebruikerssporen, waterdruppels op de keukenvloer, ongeopende post op de kast, lege flessen en glazen in het vizier.

Nu ik thuis ben kan de ochtendchaos snel verholpen worden. In de pre-bevallingstijd durfde de wanorde al eens stand te houden tot wij, de bewoners, terug thuis kwamen. Vreselijk om zo aan de avond te beginnen.

Onze nieuwe huisbewoner zorgt, hoe klein hij ook is, voor de meeste rommel. Eigenlijk is het niet eerlijk om hem met de vinger te wijzen want hij heeft hier geen rechtstreekse oorzaak aan. Onrechtstreeks, via mama en papa, dan weer wel. Hij zorgt vooral voor de middagchaos, en de late avond. Het verzorgingskussen op de tafel, al dan niet met een (gebruikte) pamper erop. Een tetradoek in de nabijheid, een dekentje, en nog een tweede. Zijn slaapzak die niet meer terug naar de slaapkamer geraakt is. Zakdoekjes, poepencrème, hydraterende zalf, ...
Zeker na het badje, wat we in de keuken geven, lijkt het hier een post-oorlog tijdperk. Het bad, badolie, thermometer, pampers, vuile kleren en al het verzorgingsgerief sieren de keuken. Het vraagt om nog een laatste inspanning, de late avond opruimactie. Totaal vermoeid en verlangend naar de eigen beddenbak begint - meestal mijn man- aan deze laatste opgave. Het huis kan vervolgens gestructureerd en opgeruimd de nacht in.

De wanorde van de kleinste kan beperkt worden als we al zijn spulletjes in een medium kunnen verzamelen. Op verscheidene blogs zag ik de pampermand passeren.



Op de blog van Noortje Prullemie vond ik een eenvoudige manier om een verdeling in de pampermand te maken, een verdeling die nadien weer verwijdert kan worden.






Nu zitten zijn spulletjes samen in de mand. De pampers aan één kant, de verzorgingsproductjes aan de andere. Handig! En snel om de zaken weer op te ruimen. Zijn badspulletjes verzamel ik in een grote toiletzak die in het (lege) badje opgeborgen wordt.

Frustratie over rommel... Ik? Maar neen gij!




Reacties

  1. die rommel-verhalen, zo herkenbaar! Het leek even of je ons huis aan het beschrijven was. En ik deel je menig over de avonden die rommelig beginnen: niet bevorderlijk voor het humeur. Maar die mand is super mooi! Ik ging gewoon voor Ikea bakjes ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En welke blog is dat? Is het een gratis patroon?
    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. blog van noortje prullemie heeft de kamsnaps eerst toegepast. Het patroon voor de mand heb ik zelf uitgetekend. De kladversie heb ik vorige week teruggevonden. Ik moet ze misschien eens online zetten.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts