Patronen overtekenen op cansonpapier

Ik heb iets vernomen over het feit dat sommige naaisters patronen overtekenen op plasticfolie. Lijkt me aan de ene kant erg handig. De doorzichtigheid laat nauwkeurig overtekenen toe. Ook het knippen lijkt me geen probleem. Het enige probleem lijkt me - maar eigenlijk kan ik niet oordelen want ik heb het nog niet geprobeerd- de slapheid van dit medium. Ik teken al niet graag op de grote rollen patroonpapier die je kan kopen op het stoffenspektakel. Ook dit papier vind ik te slap. Het is amper geschikt voor hergebruik. Gezien ik vele patroontjes voor de kinderen opnieuw gebruik vind ik deze kwaliteit belangrijk. Het overtekenen van patronen neemt bij mij meestal al een halve avond in beslag. Gezien de weinige vrije tijd die ik heb om te naaien is na het overtekenen en het uitknippen van de stof mijn tijd op. Ik kan dan nog wel door gaan, maar dan zit ik de dag erna als een zombie aan mijn bureau...

Ik koop mijn patroonpapier meestal in de veritas wegens gemakkelijk bereikbaar én voldoende stevig. Maar onlangs deed ik een fantastische ontdekking:

Mijn moeder verhuisde ongeveer een jaar geleden. Bij haar verhuis deed ze me een pak doorschijnend papier kado. Hiermee kon ik tekeningen overtekenen of wat dan ook... Ik borg het, samen met een aantal andere 'kado's' op in de kelder. Niet goed wetende wat ik ermee moest doen. Natuurlijk lag het voor de hand. Ondertussen heb ik het ook ontdekt.






Het is ideaal als patroonpapier!





Zeker wanneer je het patroontje verschillende keren wil hergebruiken. Ik tekende er de charlie op uit, verschillende maten t-shirts voor de zoontjes - met raglan mouwen en gewone ronde mouwen-, een tof jurkje voor mezelf, wat broeken voor de oudste, ...
Ik ga het jammer vinden als ik het opgebruikt heb. Ik weet niet wat het is, noch waar ik het moet vinden én het lijkt me niet goedkoop. Maar ik weet wel dat het verdomd handig is tijdens mijn naaiprocessen!



Reacties

  1. Ben er ondertussen achter dat het kalkpapier is. Het wordt voornamelijk gebruikt bij technisch tekenen om bijvoorbeeld een tekening nauwkeurig te kunnen overnemen. Bij kalkeerpapier denk ik aan het doordruksysteem. De pagina met kleurstof waar je op tekent zet zijn lijnen over op een leeg blad.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts