Dagen zonder vlees




Ik ben eigenlijk niet vatbaar voor gemediatiseerde boodschappen. Maar toen ik vanmorgen in het metro-krantje de oproep van dagen zonder vlees zag staan voelde ik me geroepen om mee te doen. Ik vind - in tegenstelling tot mijn wederhelft- iedere dag vlees onnodig. En als ik daarbij - naast het onnodig kweken en slachten van beesten - lees wat een stukje vlees ons eigenlijk natuurgewijs gezien kost. Vind ik vlees een overbodig product. Overbodig is misschien een verkeerd gekozen woord. Luxe product, dat is het. Zoals in de oorlog. Toen genoten mensen ten minste nog van hun stukske zelfgeschoten konijn dat ze verspreidden over twee dagen met vier kinderen, of hun voor de tweede maal afgekookte soepbenen.
Mensen staan veel te weinig stil bij de productiekost, en dan gaat het niet louter over het financiële... De impact op het milieu of de ecologische voetafdruk staat hierbij centraal.


Als je dit tabelletje bekijkt zie je al gauw het verschil tussen impact van groenten of fruitteelt en de impact van veeteelt.

Goed, ieder zijn meug... Vegetarisme is eerlijk gezegd niets voor mij. Ik eet graag mijn stukje vlees. Dit hoeft niet dagelijks te zijn, maar op regelmatige basis kan ik best genieten van een stukje kip of een lekker stukje rundsvlees.

Hoe dan ook; ik wil de komende 40 dagen minder vlees eten. Voor mij persoonlijk is dit niet zo'n moeilijke opgave -behalve voor mijn stukske kippenwit of boterhammetje met americain- maar voor mijn gezinnetje zal dit wennen zijn.
Als moeder bepaal ik grotendeels wat op het menu komt. Mijn man vindt een maaltijd onvolledig wanneer het vlees ontbreekt en mijn oudste zoon - die nu zelf kiest wat hij op zijn boterham wil- kiest heel regelmatig voor 'fleesje' op zijn boterham. Aan mij dus de grote taak om maaltijden te verzinnen die de grote man bevredigen en afleidingsmanoeuvres te verzinnen voor de kleine man.

Ik begin vooral bij mezelf. Mijn boterhammen zullen maar twee broodmaaltijden per week vlees bevatten en als ik een maaltijd kook voor mijn gezin zal het zes dagen van de zeven zonder vlees zijn. Met een pas begonnen vakantie waarin iedere dag een warme maaltijd wordt verwacht zal dit niet zo eenvoudig zijn. Het vraagt om een mentaliteitswijziging. Van iedereen. Ik denk dat ik die wel kan maken, maar kan ik die ook overbrengen naar mijn gezin?

Wil jij meedoen?
Inschrijven kan hier, natuurlijk kan je hier ook gewoon een kijkje nemen...

Reacties

Populaire posts